۱۰ دلیل برتری ویندوز ۱۰ نسبت به سایر نسخه ها

ویندوز ۱۰ امکانات زیادی را به ارمغان آورده است. در این مقاله برخی از مهمترین امکانات آخرین نسخه از ویندوز را با هم مرور خواهیم کرد تا بدانیم چرا بهتر است ویندوز خود را به این نسخه ارتقا دهیم. شاید شما هم شنیده باشید که از نظر بعضی افراد، کار کردن با ویندوز ۱۰ ترسناک است. اما اگر تجربه شخصی از کار کردن با ویندوز ۱۰ داشته باشید، آن تجربه برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود
امکاناتی مانند سیستم تشخیص چهره، پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی، دسکتاپ چندگانه، دسترسی سریع به File Explorer، و حتی مرورگر Edge، تجربه کاربری روزانه شما را از ویندوز بهبود می‌بخشد.
مطمئناً، افرادی که ازWindows Media Center استفاده می‌کنند، با ویندوز ۱۰ مشکل خواهند داشت و برخی از آنها ممکن است نرم‌افزارهای بسیار قدیمی را نصب کنند که دیگر کار نخواهند کرد. یکی از مشکلات دیگر ویندوز ۱۰ ایمنی حریم خصوصی افراد است. اگر دوست دارید، می‌توانید تمام گزارش‌های کاربری خود را غیرفعال کنید. اگرچه برخی از بهترین ویژگی‌های جدید ویندوز را از دست خواهید داد. حتی لازم نیست وارد حساب کاربری خود شوید. توجه داشته باشید که این دسترسی در سیستم عامل Mac امکان‌پذیر نیست.

با این حال، نکته اصلی این است که در اکثر فاکتورهای بسیار مهمی مانند سرعت، امنیت، رابط کاربری، سازگاری و ابزارهای نرم‌افزاری، ویندوز ۱۰ پیشرفت قابل توجهی کرده است. طراحی ویندوز ۱۰ به نحوی است که برای کاربران ویندوز ۸ آشنا است. در ویندوز ۱۰ نسبت به ویندوز ۸ با افزایش دسترسی به نرم‌افزارها در منوی شروع از ماوس و کیبورد استفاده بیشتری می‌شود. با این وجود، ویندوز ۱۰ برای کسانی که خواستار عملکرد واقعی، امنیت و ویژگی‌های پیشرفته‌تر در ویندوز ۸ و ۸.۱ بوده‌اند، انتخاب مناسبی خواهد بود.
ویندوز ۱۰ در سالگرد یک‌ساله شدن خود از یک به‌روزرسانی بزرگ رونمایی کرد. استفاده از سیستم عامل ویندوز تا یک سال رایگان است اما بعد از آن باید برای استفاده از نسخه خانگی ۱۱۹.۹۹ دلار و برای استفاده از نسخه حرفه‌ای ۱۹۹.۹۹ دلار بپردازید. اگر شما قبلاً سیستم عامل دستگاه خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده باشید، به‌روزرسانی ویندوز بعد از یک سال رایگان خواهد بود و اگر یک کامپیوتر جدید خریداری کنید، احتمالاً با سیستم عامل جدید همراه خواهد بود. همچنین می‌توانید با خرید نصب‌کننده‌های پرتابل (USB) از فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی مایکروسافت به هردو ویرایش جدید و قدیمی ویندوز دسترسی داشته باشید.
اگر شما جزو کاربران تبلت هستید، بهتر است ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقاء دهید، زیرا این ویندوز بعد از این به‌روزرسانی کاربرد زیادی برای شما خواهد داشت. به عنوان مثال، مرورگر وب Edge اکنون به شما اجازه می‌دهد تا در صفحات مرورگر به‌راحتی جابه‌جا شوید و همچنین بخش All Apps بجای یک لیست طولانی، به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود. البته اکثر نسخه‌های به‌روزرسانی شده ویندوز در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی اجرا می‌شوند اما با توجه به دلایلی که زیر می‌آوریم بهتر است ویندوز را به آخرین ورژن موجود ارتقا دهید.

توجه داشته باشید که سیستم عامل جدید برخی ویژگی‌هایی که توسط مخاطبان ویندوز استفاده نمی‌شد را حذف کرده است. چیزهایی مانند ویندوز مدیا سنتر، گجت‌های دسکتاپ در ویندوز ۷ و چند مورد دیگر.
دلیل اصلی برای ارتقاء ویندوز، علاوه بر تمام ویژگی‌های ذکر شده، استفاده از مزیت‌هایی است که با فناوری‌های جدیدتر منطبق باشند. همچنین شما می‌توانید به‌سادگی از تجربه کار کردن با محیط جدید و کاربردی لذت ببرید. چندین مورد از مزیت‌های ذکر شده در زیر جزو ویژگی‌های ویندوز ۸.۱ نیز هستند. اما یک هدف مهم در استفاده از ویندوز ۱۰ این است که شما به راحتی می‌توانید نحوه کار کردن با ویندوز را فرا بگیرید. از این منظر، ویندوز ۱۰ یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های موجود است.

۱. افزایش سرعت سیستم‌عامل

یکی از ویژگی‌های مهم ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰ مدت زمان راه‌اندازی ویندوز نسبت به سیستم عامل‌های نسل گذشته است. فیلم‌هایی برای مقایسه این سرعت‌ها وجود دارند که نشان می‌دهند ویندوز ۸.۱ سریع‌تر از سیستم عامل x مک در مک‌بوک راه‌اندازی می‌شود. سیستم عامل جدیدتر مایکروسافت، در مقایسه با ویندوز ۷ نیز بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. یکی دیگر از اهداف افزایش سرعت که عمدتاً در بازیهای رایانه‌ای هدف قرار می‌گیرد، استفاده از ۱۲DirectX ، موتور جدید D3 است که سطح بالا و جذابی از عملکرد را برای توسعه دهندگان بازی ایجاد می‌کند.

۲. منوی شروع

جامعه فناوری به‌شدت به ارائه صفحه شروع به جای منوی شروع در ویندوز ۸ اعتراض کرد. آنها از مایکروسافت می‌خواستند تا منوی شروع را به ویندوز بازگرداند. جالب اینجاست که همین افراد زمانی که منوی استارت برای اولین بار در ویندوز ۹۵ ظاهر شد، استفاده از آن را مسخره می‌کردند. به هر حال، مایکروسافت این منو را به ویندوز ۱۰ باز گرداند. عملکرد این افزونه بر پایه نمایش باکس مانند است و شما می‌توانید اطلاعات جدید را از نمایش زنده در باکس‌های مختلف به‌ دست آورید. این باکس‌ها همچنین اجازه می‌دهند تا سیستم عامل لمسی ویندوز نیز فعال شود.

۳. کورتانا (Cortana)

خیلی خوب است که بتوانیم با فناوری صحبت کنیم. اگر از Xbox One استفاده کرده باشید یا با سیری صحبت کرده باشید، می دانید که چگونه می‌توانید بدون استفاده از دست با تکنولوژی ارتباط برقرار کنید. مثلاً با گفتن “سلام کورتانا، موسیقی پخش کن” یا “یادداشت برداری کن” می‌توانید این ارتباط را برقرار کنید. شما می‌توانید با استفاده از کورتانا یادآوری‌هایی را بر روی هر دستگاهی که کورتانا در آن در حال اجرا است، مشخص کنید. این ویژگی به زودی به اندرویدها، آیفون‌ها و ویندوزفون نیز اضافه خواهد شد.
شما می‌توانید به کورتانا بگویید، «وقتی که من در نزدیکی یک سوپر مارکت هستم، به من یادآوری کن تا شیر بگیرم» یا «زمانی که همسرم با من تماس گرفت، به من یادآوری کن تا در مورد مادرش با او صحبت کنم.» البته کورتانا فقط برای اجرای دستورات صوتی نیست. کورتانا می‌تواند مانند یک دفترچه یادداشت، اطلاعات مورد نیاز شما را ثبت کند، شما را در جریان آخرین اخبار تیم مورد علاقه‌تان بگذارد، آب و هوای محلی را گزارش کند و حتی شرایط ترافیک برای رفت و آمد شما را نمایش دهد.

۴. برنامه‌های جهانی

اگر از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، فروشگاه App ندارید. ویندوز ۱۰ به شما امکان می‌دهد تا نرم افزاری را که برای وظایف بزرگ و کوچک نیاز دارید پیدا کنید و برنامه‌های خود را به صورت درون پنجره یا تمام صفحه اجرا نمایید. این برنامه‌ها در سندباکس‌های خود اجرا می‌شوند، بنابراین استفاده از آنها به نسبت در ویندوزهای قدیمی ایمن‌تر است. آنها همچنین با ارائه اطلاعیه‌ها در مرکز اعلان‌ها و اشتراک‌گذاری داخلی، با سیستم همکاری می‌کنند. برای مثال، یک برنامه عکس می‌تواند با استفاده از دکمه اشتراک‌گذاری استاندارد به برنامه اینستاگرام دسترسی داشته باشد. ویندوز ۱۰ همچنین با نرم افزارهای قدرتمندتر و کارآمدتر و رسانه‌ای مانند Photos، Videos، Music، Maps، People، Mail و Calendar بهینه‌سازی شده است. این برنامه‌ها تنها با یک کلیک و یا یک بار لمس قابل اجرا در ویندوز هستند.

۵. لمس کنید

تقریباً تمام صفحات نمایشی که در زندگی شما وجود دارند، صفحات نمایش لمسی هستند. گوشی هوشمند، تبلت و حتی سیستم ناوبری ماشین دارای صفحه نمایش لمسی هستند. پس چرا دسکتاپ یا لپ‌تاپ شما صفحه نمایش لمسی نداشته باشد؟ ما هم در مورد مشکل اثر انگشت روی صفحه نمایش شنیده‌ایم، اما چرا این مسئله باید بیشتر از اثر انگشت بر صفحه نمایش یک گوشی هوشمند اهمیت داشته باشد، در حالی که اثر انگشت در صفحه نمایش گوشی هوشمند فضای بیشتری را اشغال می‌کند. البته روش اصلی استفاده از کامپیوتر، از طریق لمس صفحه نمایش نیست، اما در مواقع ضروری می‌توان از این امکان استفاده نمود.

۶. مرکز اعلان‌ها

گوشی‌های هوشمند شما اعلان‌هایی (notifications) را برای پیامک‌ها، به‌روز رسانی‌ها، و حتی اخبار تازه، منتشر می‌کنند. چرا کامپیوتر نتواند این کار را انجام دهد؟ ویندوز ۱۰ می‌تواند این کار را انجام دهد. همانند مرکز اطلاع‌رسانی در سیستم عامل Mac X، مرکز اعلان‌ها ویندوز ۱۰ نیز می‌تواند ایمیل‌های شما و یا اطلاعات به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سیستم شما را اعلام کند. ممکن است یک هشدار هواشناسی یا یک یادآوری تولد را ببینید. مزیت این اعلان‌ها نسبت به ویندوز ۸ و ۸.۱ این است که شما می‌توانید به عقب برگردید و اطلاعیه‌هایی که از دست داده‌اید را مجدداً نگاه کنید. (تا زمانی که شما آنها را کاملاً غیر فعال کنید.) این اطلاعیه‌ها در ویندوز ۷ به سرعت ناپدید می‌شدند.

۷. مرورگر بهتر

مایکروسافت Edge که به عنوان پروژه اسپارتان شناخته می‌شود، مرورگر پیش فرض سیستم عامل ویندوز است که شما را به دنیای مدرن مرورگرها می‌آورد. که این به معنی بهبود سازگاری و سرعت مرورگر و همچنین اضافه شدن چند ویژگی مفید جدید مانند نشانه‌گذاری وب‌سایت‌ها و حالت صفحه نمایش مناسب مطالعه است. اثبات گردیده که مرورگر Edge نسبت به مرورگر Chrome مصرف باتری کمتری در لپ‌تاپ‌ها دارد. در آپدیت جدید Edge افزونه‌های جدیدی مانند LastPass و Adblock برای مقابله با صفحات تبلیغاتی و ناخواسته وجود دارند.

۸. امنیت سیستم

ویندوز ۱۰ امنیت خود را از ویندوز ۸ به ارث می‌برد و حتی از ویندوز ۸ ایمن‌تر است. این موضوع نیازمند این است که ساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اجزای ویندوز به درستی اجرا شود. بر خلاف ویندوز ۸، رایانه‌های شخصی ویندوز ۱۰ می‌توانند در هنگام راه‌اندازی، این ویژگی را دور بزنند. سه ویژگی امنیتی دیگر برای ویندوز ۱۰ عبارتند از Device Guard، Microsoft Passport و Windows Hello.

۹. دسکتاپ‌های مجازی

سال‌هاست که بعضی از کاربران پیشرفته سیستم عامل مک می‌توانند، در بین چندین دسکتاپ مجازی جابه‌جا شوند. ویندوز ۱۰ در نهایت توانست این ویژگی را برای سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت فراهم کند. در ویندوز ۱۰ استفاده از این امکان بسیار آسان است و شما می‌توانید با کلیک یا ضربه انگشت (در صفحه نمایش لمسی) بر روی آیکون سوئیچ که در کنار جعبه جستجو در کورتانا در نوار وظیفه وجود دارد، کلیک کنید.

۱۰. برنامه ایکس باکس

اگر شما از طرفداران حرفه‌ای ایکس‌باکس باشید، حتماً ادغام آن با ویندوز ۱۰ را دوست خواهید داشت. نه تنها برنامه ایکس‌باکس ویندوز ۱۰ به شما امکان پیگیری دوستان و دستاوردهای آنها در بازی را ارائه می‌دهد، بلکه می‌توانید بازی‌ها را از کنسول به کامپیوتر منتقل کنید و یا در بازی‌های چند نفره، از کامپیوتر خود برای بازی با سایر دوستان خود در ایکس‌باکس استفاده کنید. فروشگاه ویندوز اکنون روند یافتن بازی‌ها را آسان‌تر کرده است و اگر آنها را خریداری کنید، می‌توانید در هر دو دستگاه کامپیوتر و Xbox بازی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.