عشقولانس، فیلمی که شما را به خواب می برد/ چرا به هر فیلمی مجوز اکران می دهند؟؟

رسا نشر- مهدی سوری: در ۱۵ سال گذشته که معنی و مفهوم سینما و فیلم سینمایی را درک کردم و بعنوان تماشاگر، فیلم های بسیاری را بر پرده نقره ای سینماهای تهران دیده ام، تا به روز گذشته حتی یک نفر را هم ندیده ام که بخاطر بد بودن فیلم صندلی سالن سینما را با […]

رسا نشر- مهدی سوری: در ۱۵ سال گذشته که معنی و مفهوم سینما و فیلم سینمایی را درک کردم و بعنوان تماشاگر، فیلم های بسیاری را بر پرده نقره ای سینماهای تهران دیده ام، تا به روز گذشته حتی یک نفر را هم ندیده ام که بخاطر بد بودن فیلم صندلی سالن سینما را با عصبانیت و پشیمانی ترک کند. حال آنکه روز گذشته  سالن ۴ پردیس سینمایی مگامال شاهد ترک بیش از ۲۰ نفر از تقریبا ۷۰ نفر تماشاچی فیلم عشقولانس به کارگردانی محسن ماهینی بود.

عصر جمعه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۶ با نیت گذراندن ساعتی شاد و برای فرار از دلتنگی عصر جمعه به تماشای فیلم سینمایی عشقولانس که در نوع ژانرش نوشته بودند کمدی!! نشستیم. فیلمی که پر بود از ستاره های کمدی و بازیگران حرفه ای! اما متاسفانه به شدت ضعیف، با داستانی گنگ ، بازی ضعیف و عملا نابازیگری نقش اول فیلم که حتی فن بیان گفتن دیالوگ های معمولی را هم نداشت که اجازه بدهید از عنوان احتمالا  بازیگر سفارشی نام ببرم. داستانی که در تعریفش آمده کمدی است ! اما بجز چند شوخی آبکی اوایل فیلم، مابقی فیلم در سرگردانی بازیگر و کارگردان آن می گذرد. اگر قرار بود عشق الهی که هدف این فیلم توصیف شده است مطرح شود هزاران راه وجود داشت. اما دقیقا در این فیلم این عشق که باید اتفاقا چون با ارزش و مقدس است با یک جریان سازی و داستان جذاب دنبال شود، دانشجوی نسخه پیچ روانشناسی را عاشق یک دختر نماینده مجلس که بسیار مومن و مذهبی است می کند و چون جواب رد می شنود حالش بده شده و ناخداگاه مشکلات کودکی ، طلاق پدر و مادرش او را روانه شمال کرده و با  غلط خوردن در شیب جنگلی ، افتادن در رودخانه و در نهایت با شیرجه از ارتفاع به دریا، عشق الهی را درک می کند و از عشق دختر نماینده حذر می کند.جالب اینجاست که  به واسطه این عشق الهی امیر عشقولانس در انتهای فیلم،  مادرش را هم که در کودکی او را رها کرده می بخشد!

 

آنچه که مرا متعجب می کند خود فیلم، کارگردان و بازی بد نقش اول آن نیست. تاسف من از بابت بازیگران مطرح سینماست که حاضر می شوند جلوی هر دوربینی بروند. مسلما ما به اعتماد امثال اکبر خوان عبدی، لعیا زنگنه، محمود پاک نیت و …. به دیدن یک فیلم می رویم. اما این فیلم به عقیده بنده حتی اعتبار این عزیزان را زیر سوال می برد.

عشقولانس نه داستان جالبی دارد و نه بر خلاف فیلم های گیشه ای جذابیت ! صرف استفاده از چند بازیگر معروف می خواستند به این فیلم رنگ و لعاب بخشند که این یک نوع کلاهبرداری است! از نظر فنی و هنری هم این فیلم ایرادات بسیاری داشت که چون در تخصص بنده نیست به آنها نمی پردازم.

این را هم به خوبی می دانم که باید به فیلم ها مجال دیده شدن داده شود  تا کارگردان و عوامل آن پخته و با تجربه شوند . اما مشکل بزرگ اینجاست که تماشگر باید برای دیدن یک فیلم بزرگ مانند محمد رسول الله (ص) ، فروشنده  و…. همانقدر پول بدهد که برای دیدن یک کار بسیار ضعیف مانند عشقولانس! باید برای این مشکل راهکاری در نظر گرفته شود که دست کم یا فیلم های ضعیف مجوز اکران نگیرند و یا قیمت شان به اندازه ارزششان باشد.

شما می توانید برای دیدن این فیلم به سینما بروید. اما من قطعا به دوستانم پیشنهاد خواهم داد که با این شرایط بد اقتصادی به دیدن فیلمی که در طول آن قطعاً چندباری خمیازه خواهند کشید و چرت می زنند نروند و فیلم های بسیار خوبی که این روزها در حال اکران هستند را ببیند. عشقولانس نتنها کمدی نیست، یلکه یک فیلم که حامل پیام روحانی و معنوی هم باشد نیست!

والسلام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.