تنظیمات دوربین برای عکاسی از مناظر باید چگونه باشد؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در ذهن عکاسان تازه کار وجود دارد، این است که با چه تنظیماتی می‌توان تصاویر بهتری از مناظر ثبت کرد؟ عموما این تصور وجود دارد که تصاویر خوب ادغامیست از تعیین دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو. در حالی که برای ثبت کردن تصاویر به یاد ماندنی باید تنظیمات بیشتری را […]

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در ذهن عکاسان تازه کار وجود دارد، این است که با چه تنظیماتی می‌توان تصاویر بهتری از مناظر ثبت کرد؟ عموما این تصور وجود دارد که تصاویر خوب ادغامیست از تعیین دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو. در حالی که برای ثبت کردن تصاویر به یاد ماندنی باید تنظیمات بیشتری را مورد بررسی قرار داد. این که بدانید برای ثبت تصاویر از مناظر مختلف نیاز به چه تنظیماتی دارید می‌تواند به ثبت عکس‌هایی بهتر به شما کمک کند. با ما همراه باشید.

برای عکاسی از مناظر به چه ابزاری نیاز داریم؟

عکسبرداری از مناظر به راحتی امکان پذیر و در دسترس است. همه‌ی چیزی که نیاز دارید یک دوربین، لنز (از هر نوع) و یک منظره مطابق خواسته‌هایتان است. بیشتر عکاسان مناظر علاقمند به استفاده از لنز‌های عریض هستند چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا گستره‌ی بزرگتری از منظره را در عکس‌های خود بگنجانند.

خبر خوب اینجاست که لنز ۱۸ تا ۵۵ میلی متری که عموما همراه با دوربین‌های DSLR عرضه می‌شوند، می‌توانند برای عکاسی از منظره مناسب باشند. اگر علاقمند به عکسبرداری از مناظر هستید می‌توانید برای خرید لنز‌های عریض‌تر هزینه کنید، اما به یاد داشته باشید که لنز‌های معمولی نیز می‌توانند کارتان را راه بیاندازند.
علاوه بر این، می‌توانید تصاویر مربوط به مناظر را با استفاده از لنز‌های تله‌فوتو ثبت کنید. عکس ثبت شده احتمالا متفاوت خواهد بود اما به این معنی نیست که عکس‌های خوبی محسوب نمی‌شوند.

وقتی قصد دارید از مناظر عکسبرداری کنید، عموما هنگام غروب با نور کم و دیافراگم‌های باریک سر و کار خواهید داشت. این موضوع به این معنیست که می‌توانید از سرعت شاتر پایین تری بهره‌مند شوید بدون اینکه نگران ثبت تصاویر تار باشید. اولین خریدی که می‌توانید برای عکس گرفتن از مناظر داشته باشید، خرید یک سه پایه است. با استفاده از سه پایه می‌توانید تصاویری را ثبت کنید که بدون استفاده از آن برای ثبتشان کار بسیار دشواری خواهید داشت.
البته ادوات زیاد دیگری نیز برای عکاسی از مناظر وجود دارد. مثل کنترل شاتر از راه دور و فیلتر‌هایی با تراکم طبیعی که با کمی مطالعه در رابطه با آن‌ها می‌توانید انتخاب مناسب خود را بیابید. اما مطمئن باشید برای شروع کار نیازی به آن‌ها نخواهید داشت.

دیافراگم مناسب برای عکاسی از مناظر

مثل لنز‌ها، هیچ قانون سریع و کاربردی وجود ندارد تا با خواندنش بتوانید به دیافراگم مناسب برای عکاسی از مناظر را بیابید. در بعضی شرایط هر دیافراگمی می‌تواند مناسب باشد. به طور کلی البته در عکاسی مناظر، شما در تلاش هستید تا عمق دید و میزان وضوح تصویر را بالا ببرید و این موضوع به این معنیست که روی محدوده‌ی خاصی از دیافراگم کار می‌کنید.
بیشتر اوقات وقتی از مناظر عکس می‌گیرید و در حال استفاده از سه پایه هستید، باید دیافراگ را روی حدود f/16 تنظیم نمایید. در بیشتر مواقع این مقدار تعادل بسیار مناسبی بین عمق و وضوح تصویر ایجاد می‌کند. تقریبا همه‌ی اجزای یک عکس با دیافراگم f/16 کاملا واضح خواهند بود.

این موضوع به این معنی نیست که باید تنها از f/16 استفاده کنید. هر دو دیافراگم f/11 و حتی f/8 می‌توانند عمق تصویر مناسبی با لنز‌های عریض برایتان به ارمغان بیاورند و همچنین به شما اجازه دهند تا نور بیشتری به تصویر خود راه بدهید و از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید. این موضوع خصوصا زمانی دارای اهمیت است که دوربین را در دستتان گرفته‌اید یا نمی‌خواهید اجزای تصویر در قاب حرکت کنند.

سرعت شاتر مناسب برای عکاسی از مناظر

در عکاسی از مناظر، سرعت شاتر مشخص می‌کند که اشیاء در حال حرکت چگونه به نظر برسند. اگر از سه پایه استفاده می‌کنید، می‌توانید سرعت شاتر خود را خیلی بیشتر از زمانی که دوربین را در دست می‌گیرید بالا ببرید. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا رنگ آبی دریا، مردم هر چیز دیگری که به صورت پیوسته در حال حرکت است را بهتر به تصویر بکشید.

اگر از پایه استفاده نمی‌کنید، آنوقت باید از سرعت شاتر بیشتر از [فریم کامل معادل با فاصله‌ی کانونی لنز مورد استفاده]/۱ استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر از یک لنز ۱۸ میلی متری استفاده می‌کنید، باید از سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه استفاده کنید (باید ۱۸ را ضربدر ۱.۵ کنید که معادل با ۲۷ خواهد شد)
اگر از پایه استفاده می‌کنید، تنها محدودیتی که دارید نور است. در روز و روشنایی نمی‌توانید از سرعت شاتر‌های طولانی بدون بهره‌مندی از فیلتر‌های تراکمی که پیشتر به آن اشاره کردیم استفاده کنید.

ایزوی مناسب برای عکاسی از مناظر

انتخاب ایزو به ندرت در عکاسی از مناظر دارای اهمیت مگر این که از پایه استفاده نکنید یا اینکه عکاسی را در شب انجام دهید. اگر از پایه استفاده می‌کنید بهترین کار این است که ایزوی دوربین را روی ۱۰۰ قرار دهید و از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید تا عکس‌های روشن تری بگیرید.

اگر دوربین را در دستتان می‌گیرید، شب‌ها یا زمان‌هایی که در تعیین سرعت شاتر خود با محدودیت مواجه هستید تا جایی که امکان دارد ایزو را بالا ببرید. البته به یاد داشته باشید که با انجام این کار تصاویر ثبت شده دارای نویز خواهند شد.
تنظیمات مناسب برای عکاسی از مناظر دارای انعطاف بسیار زیادی خواهد بود. یک راه حل بسیار مناسب استفاده از سه پایه، تعیین سرعت شاتر بین ۱/۱۰ ثانیه و سه ثانیه، تعیین دیافراگم بین f/11 و f/16 و انتخاب ایزوی ۱۰۰ است. این تنظیمات می‌تواند برای شروع عکس برداری از مناظر مناسب باشد.

منبع دیجیاتو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.