هوای تهران را باد و باران پاییزی پاک کرد، نه طرح ترافیک جدید!

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ براساس اطلاعات به‌روز و آنلاین سازمان هواشناسی و مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی این سازمان تهران در سه ماهه پاییز ۹۷ بیش از […]

براساس اطلاعات به‌روز و آنلاین سازمان هواشناسی و مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی این سازمان تهران در سه ماهه پاییز ۹۷ بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بارندگی  داشته است که دقیقا با کاهش روزهای هوای آلوده در تهران تناسب داشته است.

محمدحسین نجاتی: تهران در پاییز ۹۷  از حیث شاخص کیفیت هوا روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. تعداد روزهای پاک در سه ماه اخیر در تهران در مقایسه با مدت مشابه در سه سال اخیر تقریبا دو برابر شد و از سوی دیگر تعداد روزهایی که تهرانی‌ها هوای نا سالم استشمام کردند نسبت به مدت مشابه سه ماه اخیر تقریبا نصف شد.

شرح کامل را در نمودار زیر مشاهده کنید.

اما نکته مهمی که در این میان مطرح است، مربوط به چرایی این اتفاق است. در این زمینه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نتیجه گیری عجیبی دارد!

این معاونت با تهیه گزارشی و ارسال آن به رسانه‌ها، سعی در ربط دادن اجرای طرح ترافیک جدید در سال جاری با پاک شدن هوای تهران در ماه‌های اخیر داشته است.
این معاونت در گزارشی که به رسانه‌ها ارسال کرده‌است، نوشته است: «مقایسه نتایج گزارش‌های کیفیت هوای شهر تهران برای پاییز امسال نسبت به سه سال قبل از آن نشان می‌دهد که تغییرات کیفیت هوا و کاهش میزان آلاینده‌ها به مراتب بیشتر از تأثیر عوامل جوی بوده و سیاست‌های معطوف به کاهش آلایندگی خودروها به طرز ملموسی نتیجه داده است.»

اما آمار بارش‌های از ابتدای مهرماه ۱۳۹۷ تا امروز یک دی‌ماه ۱۳۹۷ چه می‌گوید؟ براساس اطلاعات به روز و آنلاین سازمان هواشناسی و مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی این سازمان تهران در سه ماهه پاییز ۹۷ بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بارندگی  داشته است که دقیقا با کاهش روزهای هوای آلوده در تهران تناسب داشته است.

نمودار زیر میزان افزایش بارش از اول مهرماه تا امروز اول دی‌ماه را در استان‌های مختلف نشان می‌دهد!

از سوی دیگر، این مساله یعنی کاهش تعداد روزهای هوای آلوده تنها مربوط به شهر تهران نیز نیست. بلکه کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز و اراک هم شاهد این اتفاق هستند.
به عنوان نمونه، در سال‌های قبل و در فصل پاییز، شهرهای جنوبی کشور به خصوص شهرهای واقع در استان خوزستان، شاهد افزایش بروز پدیده ریزگردها بود، اما امسال با توجه به افزایش قابل توجه بارش‌ها در ایران استان و رشد ۱۵۳ درصد بارش‌ها طی سه ماه اخیر در مقایسه با مدت بلند مدت مشابه، شاهد کاهش قابل توجه وقوع پدیده ریزگردها در این شهرها بودیم.
آمارهایی که نشان می‌دهد نتیجه گیری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نوعی مصادره به مطلوب و نتیجه غلط است.

این مساله در شرایطی است که هنوز شهرداری تهران آمار درست و شفافی از اثرات طرح ترافیک جدید، کاهش یا افزایش میزان ورود و خروج خودروها در محدود طرح ترافیک و کاهش یا افزایش میزان خودروهای معاینه فنی شده اعلام نکرده است.
تا جایی که  پیش از این نیز در خردادماه سال ۹۷، این نتیجه گیری‌های غلط از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، صدا اعضای شورای شهر تهران را هم درآورد و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در واکنش به گزارش طرح ترافیک جدید، به کنایه  گفت: خدا وقتی مدیران را دوست‌شان داشته باشد، باران و تعطیلات می‌فرستد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.