دولت به ازای هر ایرانی در سال ۱۳۹۷ چقدر خرج می کند

اگر عدد و ارقامی که دولت برای هر ایرانی در سال ۹۷ و یا در هر ماه خرج می کند و در لایحه بودجه ذکر شده ،برایتان جذاب است، این گزارش را به دقت بخوانید. به گزارش خانه ملت، اگر کشور را به یک ساختمان تشبیه کنیم، یک سؤال این است که در قبال پول […]

اگر عدد و ارقامی که دولت برای هر ایرانی در سال ۹۷ و یا در هر ماه خرج می کند و در لایحه بودجه ذکر شده ،برایتان جذاب است، این گزارش را به دقت بخوانید.
به گزارش خانه ملت، اگر کشور را به یک ساختمان تشبیه کنیم، یک سؤال این است که در قبال پول شارژی که به مدیر ساختمان می‌دهیم، در ماه چه خدماتی دریافت می‌کنیم؟ در مورد این سؤال تأمل کنید . بر اساس جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مصارف بودجه عمومی سال آینده۱ حدود ۳۹۴ هزار میلیارد تومان است. این یعنی اینکه سهم هر ایرانی از مصارف بودجه در لایحه سال ۱۳۹۷، حدود ۴ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان در سال و یا به‌عبارتی حدود ۴۰۸ هزار تومان در ماه است.

محدودیت های این ۴میلیون و ۸۹۱ هزار تومان کدام هستند؟!
اگر کل منابع بودجه (شامل نفت و مالیات و …) را بین هر ایرانی تقسیم کنند و به او بگویند این پول پیش شما باشد اما دولت از فردا تعطیل خواهد بود، چه کار خواهید کرد.
تصور کنید با این ۴۰۸ هزار تومان قرار است هم بیماری خود را درمان کنید (در اولین عمل جراحی خود یا اعضای خانواده چه اتفاقی خواهد افتاد)، هم خرج تحصیل بدهید (اگر فرزندتان در سن تحصیل است برای وی هم باید همین محاسبات را بکنید) هم خرج دفاع از کشور کنید (مثلاً برای تهیه سیم خاردار جهت مرزها)، هم پلیس راهنمایی استخدام کنید، هم پول کلانتری محل را بدهید، هم خرج اداره سدهای تأمین آب شرب، هم پول خرید تضمینی گندم، هم پول زندان مجرمان، هم پول ایجاد ورزشگاه جدید، هم ترمیم جاده‌ها و … .
ضمن آنکه اگر کارمند دولت هستید از فردا باید دنبال یک کار دیگر بگردید و برای دوست یا فامیل یا همشهری خود که هم اکنون با حمایت نهادهای حمایتی زندگی می‌کنند فکری کنید.
ارقام برای مثال نشان می‌دهد، هر ایرانی در ماه حدود ۷۵۰ تومان خرج مجلس شورای اسلامی می‌کند، ۳۵ هزار تومان برای دفاع از کشور صرف می‌کند، ۲۹ هزار تومان برای آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی و … خرج می‌کند، ۱۳ هزار تومان برای بهداشت و ۴۵ هزار تومان برای درمان پرداخت می‌کند، ۳۵۰۰ تومان صرف تأمین منابع آبی کشور می‌کند، ۱۸۰۰ تومان برای فرهنگ و هنر و ۲۱۰۰ تومان برای دین و مذهب مصرف می‌کند، ۳۴۰۰ تومان خرج ارتباطات می‌کند و ۳۲۰ تومان صرف گردشگری، ۲۹۰ تومان برای محیط زیست و… .
مشاهده می‌کنید که همچنان که بودجه نشان می‌دهد، هر ایرانی به‌طور متوسط در سال حدود ۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان مالیات می‌دهد در قبال آن سالیانه نزدیک چهار میلیون و نهصد هزار تومان خدمات دریافت می‌کند. پس بقیه هزینه‌ها که مازاد بر مالیات‌هاست از کجا تأمین می‌شود؟ باید موارد دیگر منابع درآمدی دولت هم در نظر گرفته شود. به‌عبارت دیگر، اگر تصور کنیم که ساکنان یک ساختمان هستیم، در قبال شارژ مالیاتی ماهیانه ۱۳۳ هزار تومان، ۴۰۸ هزارتومان خدمات دریافت می‌کنیم.
ضمن آنکه مدیریت ساختمان ۱۱۰ هزار تومان از بابت چاه نفتی که در حیاط منزل کشف شده و ۱۲۵ هزار تومان از محل درآمدزایی از ساختمان (مثلاً اجاره چند پارکینگ یا مغازه مشاع ساختمان) و امثالهم بر می‌دارد و از هر واحد نیز ۳۸ هزار تومان بابت وام جدیدی که مدیریت برای جبران کسری اداره امور ساختمان به نیابت از واحدها اخذ کرده می‌گیرد.۱ البته مردم حق دارند که درباره کیفیت این خدمات که به آنها داده می‌شود سؤال کنند یا ناراضی باشند.

منبع: خانه ملت

نظرات بسته شده است.