رسانه ترک جزئیات جدیدی از قتل خاشقچی منتشر کرد

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ وبسایت خبر.۷ ترکیه اعلام کرد که نتایج تحقیقات ماموران امنیتی استانبول نشان می دهد که جنازه جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد و به قتل […]

وبسایت خبر.۷ ترکیه اعلام کرد که نتایج تحقیقات ماموران امنیتی استانبول نشان می دهد که جنازه جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد و به قتل رسیده سعودی به خارج از ترکیه منتقل نشده و توسط عوامل جنایت در چاه باغچه اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول انداخته شده است.

به گزارش ایرنا، این رسانه ترک با انتشار گزارشی تحت عنوان ‘به محض پیگیری او، وحشت کردند، جنازه خاشقچی….!!’ نوشت: ادامه تحقیقات ماموران امنیتی و انتشار اسناد دقیق درباره جنایت علیه خاشقچی باعث شد تا دادستانی عربستان سعودی با صدور بیانیه ای اعلام کند که قتل جمال خاشقچی عمدی بوده است.

به نوشته این رسانه، به رغم گذشت ۲۵ روز از قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، هنوز جنازه این روزنامه نگار مشهور یافت نشده و حکومت ریاض در این خصوص سکوت کرده است.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه در ادامه این گزارش با استناد به تحقیقات ماموران قضایی ـ امنیتی کشور مدعی شد که عملیات شکنجه و قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری توسط ماموران اعزامی آل سعود، در مدت ۲ ساعت انجام شده و جنازه وی در سه چمدان جاسازی و توسط یک مینی بوس به اقامتگاه سرکنسول عربستان در فاصله ۳۰۰ متری ساختمان کنسولگری منتقل شده است.

رسانه های ترکیه با استناد به گزارش ماموران امنیتی مدعی شدند که مینی بوس سیاه رنگ ویتو، راس ساعت ۱۵:۰۸ چمدان های حامل جنازه خاشقچی را به اقامتگاه سرکنسول منتقل کرده اند.

در گزارش وبسایت خبر.۷ آمده است که پنج دقیقه پس از حرکت مینی بوس به طرف محل اقامتگاه سرکنسول، صلاح محمد طوباغی متخصص پزشکی قانونی عضو گروه اعزامی جنایت نیز از ساختمان کنسولگری خارج شده و به اقامتگاه سرکنسول رفته که این موضوع نیز شائبه دفن جنازه خاشقچی در این مکان را تقویت می کند.

بنا بر اعلام این رسانه، پس از مراجعه خاشقچی به ساختمان کنسولگری، ماموران جنایت وی را به اتاق سرکنسول دعوت کرده و در آنجا وی را خفه کرده اند.

این رسانه در گزارش خود اعلام کرده است که پیکر بی جان خاشقچی توسط طوباغی (متخصص پزشکی قانونی) قطعه قطعه شده و در سه چمدان جاسازی شده و در ادامه محل جنایت از آثار جرم توسط وی پاکسازی شده است.

به نوشته خبر.۷، بررسی و بازرسی فنی محل اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول پس از کش و قوس فراوان، هفته گذشته توسط ماموران ترک انجام شد و از آب چاه موجود در باغچه این خانه نیز، نمونه برداری شد اما اجازه تخلیه آب و بررسی مواد ته نشین شده در این چاه به ماموران داده نشده است.

روز گذشته روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان ‘ادعای سوزاندن و نابودی جنازه خاشقچی با اسید’ نوشت: همزمان با ادامه تحقیقات و جستجو برای یافتن جنازه خاشقچی، بار دیگر چشم ها به چاهی ۱۲ متری در باغچه اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول دوخته شد و صار نشدن اجازه مقامات سعودی برای بازرسی این چاه توسط ماموران ترک، حساسیت ها را برانگیخت.

شبکه خبر.۷ مدعی شد که نتایج به دست آمده از تحقیقات ماموران امنیتی ترک نشان می دهد که طبق برنامه از پیش تعیین شده، قرار بر این بوده که خاشقچی توسط تیم ۱۵ نفره جنایت کشته شده و در زمان مناسب، جنازه وی توسط ماموران جنایت به عربستان سعودی منتقل شود اما حضور خدیجه چنگیز نامزد خاشقچی مقابل ساختمان کنسولگری مانع از اجرای کامل این عملیات شده است.

به نوشته این رسانه، تحقیقات قضایی ـ امنیتی نشان می دهد که خدیجه چنگیز پیش از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه با کنسولگری عربستان سعودی تماس گرفته و خواهان کسب اطلاع از خاشقچی می شود و در همین حین مسئولان داخل این مرکز دیپلماتیک به محض آگاهی از حضور چنگیز مقابل ساختمان، دچار وحشت می شوند.

خبر.۷ افزود: یکی از مسئولان کنسولگری به بیرون مراجعه کرده و عدم حضور خاشقچی در ساختمان کنسولگری را به وی اعلام می کند و بلافاصله با بازگشت این فرد به داخل ساختمان، تیم ۱۵ نفره جنایت از ترکیه خارج شده و به عربستان باز می گردند.

رسانه های ترکیه چند روز پس از قتل وی مدعی شدند که قتل و یا ناپدید شدن خاشقچی توسط یک تیم ۱۵ نفره اعزامی از سوی ریاض انجام شده است.

این رسانه چندی بعد اسامی ۱۵ تبعه عربستان را که در پرونده ناپدید شدن ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار عرب متهم هستند، منتشر کردند.

به نوشته این رسانه ها، این افراد که همگی تبعه کشور عربستان هستند، پس از ورود خاشقچی به کنسولگری عربستان وارد ترکیه شده و ساعاتی پس از ناپدید شدن او استانبول را ترک کرده اند.

برخی رسانه ها، الطبیقی و البستانی را دو عضو موثر این تیم و از ماموران رده بالای امنیتی و نیز از نزدیکان ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی عنوان کردند.

وبسایت خبری استار این افراد را ‘تیم سازمان امنیت عربستان’ عنوان کرد و نوشت: انتقال جسد احتمالی خاشقچی از طریق فرودگاه با استفاده از تسهیلات مصونیت دیپلماتیک ممکن نیست، چرا که چمدان های افراد هنگام ورود به سالن پرواز فرودگاه ‘آتاتورک’ در دستگاه ‘ایکس ری’ کنترل شده است.

پلیس ترکیه هم اعلام کرد که دو فروند هواپیمایی که این تیم ۱۵ نفره عربستانی را به استانبول منتقل کرده، به صورت کامل بازرسی و کنترل شده است.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز سه روز پیش حادثه قتل خاشقچی را اقدامی با ‘نقشه قبلی’ خواند و با یادآوری اینکه ۱۵ مامور از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت ۱۸ روز منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت ۱۸ مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از پیکرخاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.