الجزیره: شکست سنگین آمریکا از ایران در عراق

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ آمریکا می خواست عراق را از ایران جدا و دور کند، اما برعکس این اتفاق روی داد و عراق با دولتمردان جدید خود بیشتر […]

آمریکا می خواست عراق را از ایران جدا و دور کند، اما برعکس این اتفاق روی داد و عراق با دولتمردان جدید خود بیشتر به سمت ایران مایل خواهد بود تا آمریکا.

وب سایت شبکه خبری “الجزیره” قطر، با انتشار مطلبی به قلم” حسن احمدیان” پژوهشگر مرکز “بلفر” در دانشگاه هاروارد آمریکا، شکست اخیر ایالات متحده آمریکا از ایران در روند منجر به تشکیل دولت جدید در عراق را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش عصرایران، بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا که در روند تشکیل دولت در عراق تلاش زیادی مصروف کرد تا “حیدرالعبادی” را با تشکیل یک ائتلاف گسترده و جدید در جایگاه نخست وزیری تثبیت کند، حالا با تشکیل دولت جدیدی مواجه شده که هر ۳ مقام ارشد آن یعنی رییس جمهوری، نخست وزیر و نیز رییس پارلمان سیاستمدارانی نزدیک به ایران هستند.

این محقق موسسه “کندی” در دانشگاه هاروارد آمریکا در ادامه با تشریح روند ناکامی آمریکا در تشکیل دولت جدید در عراق نوشته است یکی از مهم‌ترین دلایلی که جامعه سیاسی و احزاب و تشکل‌های عراقی دست رد به سینه خواسته‌های آمریکا زدند، عدم اعتماد آنها به ایالات متحده آمریکا و در مقابل اعتماد بیشترشان به ایران است.

“برهم صالح”- سمت راست -رییس جمهوری و “عادل عبدالمهدی”- سمت چپ- نخست وزیر جدید عراق/ عکس: رویترز

حیدر العبادی در ماه آگوست سال جاری از همراهی با آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت و همین موضع باعث شد بسیاری از احزاب و شخصیت‌های عراقی با او مخالفت کنند.

عراقی‌ها اعتماد چندانی به آمریکا ندارند؛ احزاب شیعه عراقی همچنان از سکوت واشنگتن در قبال سرکوب خونین شیعیان به دست حکومت صدام در سال ۱۹۹۱ ناراحت هستند و احزاب سنی همچنان بابت حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق از آمریکا کینه به دل گرفته‌اند. کردها نیز شاهد بودند آمریکایی‌ها در برابر پیشروی‌های داعش در سال ۲۰۱۴ به مناطق کردنشین عراق کاری نکردند در حالی که ایران سریعا به کمک آنها شتافت و با داعش مقابله کرد.

“حسن احمدیان” در انتهای مقاله خود نوشته است: به طور خلاصه ایران توانست جلوی طرح آمریکا برای تشکیل دولت جدید عراق بر اساس خواسته اصلی واشنگتن در مهار نفوذ ایران در عراق بایستد و این طرح را ناکام بگذارد و در نهایت رییس جمهوری، نخست وزیری و رییس پارلمان عراق به شخصیت‌هایی رسید که دوستدار ایران هستند. بالاتر از آن ایران نشان داد که همچنان به عنوان یک متحد قابل اعتماد برای عراق باقی خواهد ماند و عراق پس از جنگ‌های فرقه‌ای اخیر – جنگ با داعش- کشوری در مقابل ایران نخواهد بود بلکه در کنار ایران خواهد ماند. بنابراین، برنامه آمریکا برای کاهش نفوذ ایران در عراق با تشکیل” یک دولت قوی بر پایه‌های ملی‌گرایی” ناکام ماند. به بیان دیگر فروپاشی وفاداری فرقه‌ای در عراق به قیمت کاهش نفوذ ایران، اتفاق نمی‌افتد و این یک موفقیت و دستاورد بزرگ برای ایران و شکستی بزرگ برای ایالات متحده آمریکاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.