ختم رسیدگی به اتهامات مشایی در دادگاه/ جزئیات دادگاه

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹ دومین و آخرین جلسه محاکمه اسفندیار رحیم‌مشایی معاون محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری به صورت علنی و با حضور نمایندگان رسانه‌ها در شعبه […]

دومین و آخرین جلسه محاکمه اسفندیار رحیم‌مشایی معاون محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری به صورت علنی و با حضور نمایندگان رسانه‌ها در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی غضنفرآبادی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه که ساعت ۱۰ صبح آغاز شد، مشایی حین تلاوت قرآن شروع به صحبت کرد و بدون توجه به تذکرهای رئیس دادگاه برای رعایت نظم و نزاکت، از جای خود بلند شد.

در ادامه، غضنفرآبادی از نماینده دادستان خواست که کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خصوص اتهامات متهم را قرائت کند. مشایی حین قرائت کیفرخواست نیز به هیچ یک از تذکرهای رئیس دادگاه مبنی بر لزوم رعایت نظم دادگاه و ادب و نزاکت، توجه نمی‌کرد.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب در پاسخ به اظهارات مشایی که پشت به قاضی می‌گفت «من کیفرخواست را نخوانده‌ام»، صورتجلسه مربوط به پایان جلسه قبل با امضای متهم را در مقابل دوربین‌ها گرفت که متن آن نشان می‌داد مشایی از مطالعه کیفرخواست خودداری کرده است.

غضنفرآبادی همچنین به ملاقات متهم با وکلایش در روز چهارشنبه هفته گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه بنای آقای مشایی این است که با هیاهو، جنجال و مظلوم‌نمایی، مانع از انجام محاکمه شود.

مشایی در پاسخ به این سوال غضنفرآبادی که «چرا از وکیل استفاده نکردید؟»، مدعی شد که وکیل با یک فرمت آماده برای امضای قرارداد نزد من حضور پیدا کرده بود و من آن را امضا نکردم.

در میان بی‌نظمی‌های مشایی، عناوین اتهامی متهم به این شرح قرائت شد: اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات دولتی به سبب انجام وظیفه.

در ادامه رسیدگی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب خطاب به مشایی گفت: بنا بر اسناد و مدارک موجود در پرونده، شما با سرویس‌های جاسوسی بیگانه ارتباط داشته‌اید. توضیح بدهید که با خانم پریوش سطوتی، گابریل، پولینگرام، رامین لاکار و همسران تیمسار رحیمی، تیمسار جهانبانی و تیمسار پاکروان چه ارتباطی داشته‌اید؟ پاسخ دهید که چرا عوامل انگلستان را وارد کشور کردید؟ آقای مشایی! ما برای حفظ آبروی شما تمام تلاش خود را کردیم.

غضنفرآبادی در پاسخ به این ادعای مشایی که «من را به زور به دادگاه آورده‌اند»، تصریح کرد: اولا برای دفاع از خود لازم است در دادگاه حضور داشته باشید و ثانیا حضور شما الزامی است تا فردا نگویید بدون محاکمه و دفاع برایتان رای صادر شده است.

وی افزود: البته ما همیشه برای محاکمه افراد دانه‌درشت همین دردسرها را داشته‌ایم و به چنین واکنش‌ها و جنجال‌هایی عادت داریم.

رئیس دادگاه در ادامه از مشایی پرسید که «آیا اتهام تبانی و اجتماع جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور را قبول دارید؟» که متهم از پاسخ، خودداری کرد.

مشایی در پاسخ به این سوال که «چه دفاعی از خود دارید؟»، به داد و فریاد ادامه داد.

غضنفرآبادی در ادامه گفت: خانم پریوش سطوتی (همسر مرحوم دکتر فاطمی)، در یک مرحله به دستور شما به مدت ۱۳ ماه در هتل لاله تهران (در آن زمان) اقامت داشته و نزدیک به ۸۰ میلیون تومان هزینه هتل او از بیت‌المال پرداخت شده است. در این زمینه چه توضیحی دارید؟

مشایی از پاسخ به این سوال نیز خودداری کرد.

رئیس دادگاه از مشایی پرسید: شما هر هفته دو الی سه بار به ملاقات خانم سطوتی می‌رفتید و هر روز نیز تلفنی با او در تماس بودید. چه توضیحی در این زمینه دارید؟

متهم باز هم با هیاهو به این سوال پاسخ نداد.

غضنفرآبادی گفت: یک سوئیت به دیدارهای شما و خانم سطوتی اختصاص داشته که شماره سوئیت هم در پرونده وجود دارد. دفاع شما چیست؟

مشایی در حالی که داد و فریاد می‌کرد، این سوال را نیز بی‌پاسخ گذاشت.

رئیس دادگاه با اشاره به یکی دیگر از مستندات پرونده و در حالی که تصاویر مشایی با برخی افراد را روی صفحه مانیتور دادگاه پخش می‌کرد، گفت: خانم سطوتی به شما گفته است نفر دوم دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت انگلیس، فردی به نام رامین لاکار را معرفی کرده و گفته ما طرفدار مشایی هستیم. چه توضیحی در این زمینه دارید؟ آیا شما از ارتباط خانم سطوتی با آقای زیباکلام اطلاع داشتید؟

مشایی به این سوالات نیز پاسخ نداد.

قاضی غضنفرآبادی اظهار کرد: خانم سطوتی یک فرد عادی نبوده بلکه بنا به اسناد ساواک، همان زمان هم جاسوس انگلیس بوده است. شما چه ارتباطی با او داشته‌اید؟ علاوه بر این با سرویس جاسوسی اسرائیل چه ارتباطی داشتید؟

مشایی به هیچ یک از این سوالات پاسخ نداد.

رئیس دادگاه با اشاره به ارتباط مشایی با یک جاسوس با هویت «کمال فروغی» که محکوم به ۱۰ سال حبس شده است، دلیل این ارتباط را جویا شد که متهم به این سوال نیز پاسخ نداد.

غضنفرآبادی از نامه‌های رد و بدل شده میان مشایی و فردی به نام گابریل و همچنین دعوت از مشایی در استانبول برای حضور در جلسه‌ای مخفیانه سوال کرد که این سوال او نیز از سوی متهم پاسخی در پی نداشت.

رئیس دادگاه در واکنش به ایجاد بی‌نظمی توسط مشایی، با بیان اینکه مردم این بازی‌های پوپولیستی را به خوبی می‌شناسند، به متهم گفت که چنین حرکاتی در دادگاه، در شأن یک معاون سابق رئیس‌جمهوری نیست.

غضنفرآبادی در ادامه یادآور شد: آقای مشایی! شما در سال ۹۲ از طریق جریان نفاق و سرویس‌های جاسوسی انگلیس و کانادا به دنبال ریاست جمهوری بودید و در این مسیر از امکانات نظام استفاده کردید. تلاش شما برای دیدار با جیسون رضائیان به چه دلیل بود؟ خانم پانته‌آ فیوزی کیست؟ شما هیچ منطقی را نمی‌پذیرید و با بهانه‌جویی، نه تنها به نظام و کشور بلکه به خودتان هم ظلم می‌کنید.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب در ادامه با بیان اینکه «شما طفره می‌روید»، اظهار کرد: من در طول سال‌های فعالیت خود در دستگاه قضایی، بدترین متهمان را محاکمه کرده‌ام اما هیچکدام را مانند شما ندیدم که اینگونه به دادگاه، قاضی و قانون بی‌احترامی کند.

غضنفرآبادی در پاسخ به این گفته مشایی که «شما رای خود را از قبل صادر کرده‌اید»، گفت: چرا اصرار دارید محکوم شوید؟ شما از خود دفاع کنید. حتی اگر درخواست کنید، حاضریم به شما مهلت بدهیم که کیفرخواست را مطالعه و وکیل معرفی کنید اما تردید نداریم که این کار را نخواهید کرد زیرا نفع شما در به هم زدن دادگاه و فرار از پاسخگویی به اتهامات است.

وی تاکید کرد: دانه‌درشت‌ها نمی‌توانند برای خود حاشیه امن درست کنند. دستگاه قضایی نهایت تحمل را در مورد شما داشته اما به هیچ وجه حاضر به پاسخگویی نیستید. شما می‌گویید دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسید در حالی که رسمیت دادگاه وابسته به نظر متهم یا دیگران نیست. اینکه می‌گویید دادگاه صلاحیت ندارد، صرفا طبق قانون می‌توانید به صلاحیت دادگاه اعتراض کنید اما تشخیص این موضوع رئیس دادگاه است.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: چرا از پاسخ به سوالات درباره ارتباط خود با عوامل مرتبط با سرویس‌های جاسوسی انگلیس، آمریکا و اسرائیل طفره می‌روید و از آن واهمه دارید؟ من حاضرم ۲۰ جلسه دیگر هم این دادگاه ادامه پیدا کند اما بی‌فایده است زیرا پاسخگو نیستید.

مشایی گفت: باید شرایط من را بپذیرید و اظهارات من پخش شود.

غضنفرآبادی به او پاسخ داد: در حال حاضر اصحاب رسانه در دادگاه حضور دارند و اظهارات شما را منعکس می‌کنند تا همه مردم مطلع شوند.

مشایی گفت: من این را قبول ندارم! من باید با کت و شلوار در دادگاه دفاع کنم.

رئیس دادگاه پاسخ داد: اینجا سفارت انگلیس نیست، دادگاه است!

رئیس دادگاه از مشایی خواست آخرین دفاعیات خود را بیان کند اما متهم از این امر نیز خودداری کرد.

غضنفرآبادی مجددا به مشایی گفت: پولینگرام، رئیس شورای امنیتی انگلیس و آمریکاست. شما چه ارتباطی با او داشته‌اید؟

غضنفرآبادی بار دیگر با نام بردن از پریوش سطوتی، گابریل و لیلا زند از متهم خواست که در مورد ارتباط خود با آنها توضیح دهد که مشایی از این کار خودداری کرد.

غضنفرآبادی همچنین با اشاره به یک متهم به جاسوسی که در دوره احمدی‌نژاد رئیس دفتر طرح‌های ویژه ریاست جمهوری بوده است، گفت: این فرد در بازجویی‌های خود اعتراف کرده که سرویس‌های جاسوسی کانادا اعلام کرده‌اند نظرشان بر حمایت از آقای مشایی است تا رئیس‌جمهوری ایران شود.

وی بار دیگر با توجه به ایجاد بی‌نظمی از سوی مشایی و عدم پاسخگویی به سوالات از او خواست که آخرین دفاعیات خود را بیان کند.

مشایی باز هم حاضر به پاسخگویی نشد و نهایتا غضنفرآبادی اعلام کرد: با توجه به عدم استمهال متهم از دادگاه، نیازی به ادامه رسیدگی نمی‌بینم و بر این اساس ختم رسیدگی را اعلام می‌کنم. رای نیز در مهلت مقرر قانونی صادر خواهد شد.

علی‌اکبر جوانفکر نیز دیگر متهم این دادگاه بود که نه خود در جلسه حضور داشت و نه وکیلی معرفی کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.