وحدت و همدلی ترک ها در برابر طمع و حرص ایرانیان،به خودمان بیاییم…

هرچند تحریم ها و فشارهای دشمنان ملت ایران از طرف آمریکا و برخی از همدستان آن خیلی بیشتر از تحریم و فشارهای تازه بر دولت و ملت ترکیه است اما وحدت بی نظیر ترک ها و در مقابل طمع برخی از هموطنان در موج سواری از اوضاع اقتصادی بوجود امده قابل مقایسه نیست. در همین […]

هرچند تحریم ها و فشارهای دشمنان ملت ایران از طرف آمریکا و برخی از همدستان آن خیلی بیشتر از تحریم و فشارهای تازه بر دولت و ملت ترکیه است اما وحدت بی نظیر ترک ها و در مقابل طمع برخی از هموطنان در موج سواری از اوضاع اقتصادی بوجود امده قابل مقایسه نیست.

اختصاصی پایگاه خبری رسا نشر – شبنم حاجی اسفندیاری: طی ماههای گذشته دو کشور هماسیه در جنوب غرب آسیا با بحران اقتصادی ناخواسته ای مواجه شده اند. ایران و ترکیه کشورهایی هستند که مورد غضب رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته اند و تحریم هایی از طرف وی برای این دو کشور وضع شده است. آمریکا با خروج از برجام ، این توافق هسته ای را که افتخار دولت روحانی بود ناکارآمد کرد و با اینکه هنوز مابقی طرفین در برجام حضور دارند اما اعتبار آن با بازگشت تحریم ها تقریبا از بین رفته است. چرا که با خروج امریکا بحران اقتصادی به سراغ کشور آمد و هرچند همه این مشکلات به عوامل خارجی مربوط نمی شود اما این اتفاق تاثیر بسیاری بر سر باز کردن زخم دیرینه اقتصاد نا بسامان ایران داشته است. از طرف دیگر ترکیه هم به دلیل بازداشت یک کشیش آمریکایی ساکن ترکیه و برخی دیگر از اختلافات میان ترامپ و اردوغان باعث تحریم ها و بی نظمی در بازار ترکیه شده تا انجا که نرخ تبدیل دلار در ترکیه از ۵ لیر به ۷ لیر رسیده است و ارزش پول ملی ترک ها به شدت در حال سقوط است.

مسلما این اتفاقات در زندگی روزمره ملت هر دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت. در ایران این آشفتگی بیشتر به چشم می آید. اما انچه مورد نظر نگارنده است نه تحریم و نه گرانی دلار است. بلکه رفتار مردم و احساس مسئولیت انان در قبال این تحریم های ناجوانمردانه و حمایت از دولت و ملت است.هرچند تحریم ها و فشارهای دشمنان ملت ایران از طرف آمریکا و برخی از همدستان آن خیلی بیشتر از تحریم و فشارهای تازه بر دولت و ملت ترکیه است اما وحدت بی نظیر ترک ها و در مقابل طمع برخی از هموطنان در موج سواری از اوضاع اقتصادی بوجود امده قابل مقایسه نیست.
تنها با یک درخواست رئیس جمهور ترکیه مبنی بر فروش ارزو طلا توسط مردم در صرافی ها برای کنترل بازار و جلوگیری از پایین آمدن ارزش پول ملی کافی بود تا سف های بلندی در اجابت خواسته رئیس جمهور در مقابل صرافی ها شکل بگیرد تا نمایش بزرگی از وحدت و همدلی ملت ترکیه را در برابر دیدگان جهانیان نمایان کند. اما در مقابل در کشور همسایه یعنی ایران ما با وجود توصیه های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و دیگر مسئولان نظام از همان ابتدای شروع این بحران صف های بلند برای خرید ارز و سکه طلا در مقابل صرافی و بانک ها شکل گرفت.عده ی زیادی طمع کار و منفعت طلب سوار بر موج کاذب سودجویان و دلالان باعث ایجاد بی نظمی و بر هم زدن تعادل در بازار شدند.تا جایی که دلار تا مرز ۷۰۰۰ تومان پیش رفت. و قیمت  سکه طلای یک و نیم میلیونی تا سه میلیون افزایش یافت. با اقدام دولت و تک نرخی کردن ارز مدتی از التهاب بازار کاسته شد. اما مجددا همان نو کیسه های دلال مسلک بازی را بگونه ای دیگر شروع کردند و دلار را به قیمت ۱۲ هزار تومان یعنی ۳ برابر قیمت سال گذشته رساندند. سکه طلا ۴ میلیونی شد و طلا نیز گرمی ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. این اتفاقات فقط در ۴ ماه افتاد.و اکنون دلار در این لحظه بالای ۱۰ هزار تومان معامله می شود. دلال ها و زالو صفت های پشت پرده هنوز هستند و هنوز هم بر بازار تسلط دارند.یادم می آید یک روز نوبخت رئیس سازمان برنامه و بوجه گفت مردم برای کمک به اقتصاد کشور طلاهایشان و ارزهای خود را به بازار ببرند و بفروشند. در کوتاه ترین زمان نقدها و حملات آغاز شد و طنز و شوخی ها فضای مجازی را فرا گرفت که چرا باید به حرف شما ببریم و بفروشیم؟؟
این اتفاقات و این مقایسه نشان داد که وحدت و همدلی ترک ها خیلی بیشتر از مردم کشور ماست.وگرنه چه فرقی است میان پیر زن ترکی که اندوخته های هرچند کم طلا و جواهرش را در گرو اقتدار و وحدت ترکیه می دهد و زن خانه دار ایرانی که از ۵ صبح در صف خرید سکه و دریافت دلار ساعت ها می ایستد تا بالش زیر سرش را از سکه و ارز پر کند. راستی یک زن ۶۰ ساله خانه دار ایرانی اینهمه دلار و یورو را برای چه می خواهد ؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.