وزارت بهداشت: آمار مبتلایان به ایدز در ایران ۳۷ هزار و ۶۵۰ نفر/ ۵۱ درصد مبتلایان در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند/تزریق و رابطه جنسی مهمترین علل ابتلا

در همین زمینه واکنش پزشکیان به اظهارات نماینده اصفهان در مورد کسر جریمه بی حجابی از… ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ وزارت کشور درباره این شناسنامه ها توضیح قانع کننده بدهد ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، حدود ۴۵ درصد موارد، همسر فرد مبتلا به HIV و ۲۹ درصد […]

از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، حدود ۴۵ درصد موارد، همسر فرد مبتلا به HIV و ۲۹ درصد نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده است.

مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار موجود تا پایان سال ۱۳۹۶ در مجموع ۳۷ هزار و ۶۵۰ فرد مبتلا به HIV در کشور شناسایی، ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷درصد را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵۱ درصد موارد ثبت شده HIV در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

بر اساس این گزارش، نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده این ابتلا به ویروس تعداد ۱۳ هزار و ۲۹۳ فوتی ثبت شده است و ۱۵ هزار و ۲۷۸ تن نیز وارد مرحله ایدز ( اچ آی وی پیشرفته) شده اند.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۱٫۷ درصد)، رابطه جنسی ( ۲۰٫۳درصد) و انتقال از مادر به کودک ( ۱٫۵ رصد) بوده و راه انتقال در ۱۶٫۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

همچنین راه انتقال ۲ دهم درصد مبتلایان از این موارد مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

در این گزارش آمده است: الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است به گونه ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۶، ۳۲ درصد موارد ثبت را زنان و ۶۸ درصد آنها را مردان تشکیل می دهند و راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷ درصد روابط جنسی (۲۴درصد زن و ۲۳درصد مرد) ؛ ۲ درصد مادر به کودک و در ۱۸ درصد راه احتمالی ابتلا، بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.

همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، حدود ۴۵ درصد موارد، همسر فرد مبتلا به HIV و ۲۹ درصد نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده است.

در سال ۱۳۹۶ راه احتمالی انتقال ۴۶ درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و ۳۴درصد از این افراد ارتباط جنسی گزارش شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.