چند خطی بر خط خطی شدن تلگرام

در همین زمینه انسداد ۳ محور اصلی به دلیل بارش برف، کولاک شدید و رانش زمین ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ گرمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در راه است! ۸ خرداد ۱۳۹۹   بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و تکذیب و تصدیق های پی در پی، تلگرام نیز به سرنوشت فیسبوک و توئیتر […]

 

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و تکذیب و تصدیق های پی در پی، تلگرام نیز به سرنوشت فیسبوک و توئیتر و لاین دچار شد. هر چند آخری پس از چند سال، توانست خود را از حبس برهاند.

فیسبوک و توئیتر در شرایط خاص سال ۸۸، با دردسر و سختی کمتری، فیلتر شدند، اما سد سازی بر راه ورود و نشر تلگرام، هر چند قابل پیش بینی بود و مثل زلزله، ناگهانی رخ نداد، اما چو زلزله، فضای عمومی جامعه را به لرزه در آورد به نحوی که خبر استعفای وزیر ارتباطات برای تلگرامِ مسدود شده، ساعاتی فضای مجازی را در نوردید. خبری که همچو روز، روشن بود که از واقعیت به دور است.

دو قوه در یک موضوع واحد به دو برداشت متناقض رسیده اند. دو برداشتی که از قانون اساسی ریشه گرفته است.
این دو برداشت از قانون اساسی، نه برای اولین بار است که رخ می دهد و نه احتمالا برای آخرین بار.

قانون اساسی فقط یک بار، قیچی و شانه اصلاح را بر سر و روی خود دیده است که از آن زمان هم ۳۰ سال می گذرد.
آیا بعد از گذشت سه دهه از برداشت های متفاوت، موعد ویرایش و رتوش مجدد این قانون مادر فرا نرسیده است؟

اصل ۵۹ قانون اساسی این اختیار را به حاکمیت داده است تا در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اعمال قوه مقننه را از طریق همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم انجام دهد.

آیا تلگرام که بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد و حدود ۵۰ درصد جامعه با آن به صورت مستقیم سر و کار دارند و به بحث و جدل مهمی بین قوا تبدیل شده است، نمی تواند یکی از مسائل بسیار مهم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد که تصمیم گیری در خصوص آن را به همه پرسی عمومی واگذار کرد؟

اگر هم قائل به این گزاره باشیم که مردم درک صحیحی از ابعاد مختلف فعالیت یک پیام رسان خارجی نداشته و صالح بر نظر دادن نیستند، پس چرا در انتخاب رئیس جمهوری (عالی ترین مقام جمهوری اسلامی بعد از رهبری)، از آنها نظرخواهی مستقیم می شود؟ آیا موضوعی همچو‌ تلگرام مهمتر از انتخاب رییس جمهور است؟

حسن روحانی اخیراً وزرای کابینه خود را به دو دسته امیدوار و ناامید تقسیم کرده است.
حال تلگرام برای رییس جمهوری که گفته بود: دست دولت بر روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت و برای این مهم، وزیر جوان امنیتی نیز برگزیده بود، به آزمونی بسیار مهم تبدیل شده است که در صورت رفوزه شدن، حامیان ناامید او نیز همچو وزاری ناامید در ابعاد گسترده ای تکثیر خواهند یافت.

نسل جوان و تکنولوژی فارغ از همه تهدیدات و تحدیدات و تضییقات، ملازم هم در حال حرکت به سمت جلو هستند.
تپش فیلتر تلگرام هم نیز همچو پلاسکو و سانچی فروکش خواهد کرد اما این ملازمت دو سویه، هرگز ساکن نخواهد ماند. در این مسیر راهی نیست جز همراهی آنها …

حسن محدث‌زاده –  پیام عسلویه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.