حامیان دیروز، دلواپسان عوارض خروج ۴۴۰ هزار تومانی امروز/حمایت از دولت هم حدی دارد!!

تنها ساعتی پس از انتشار جزئیات بودجه سال ۹۷ و اعلام افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور، واکنش ها از طرف برخی از ستاره ها و هنرمندان افزایش یافت. یکی را پشیمان از حمایت از روحانی و دیگری را مجبور به وداع با رئیس دولت دوازدهم …

 
اختصاصی رسا نشر – درست ساعاتی پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ از طرف رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، و با انتشار ریز جزیئات تقسیم بندی بودجه ۹۷  اولین نکته که سر و صدای زیادی به پا کرد افزایش ۳ برابری عوارض خروج از کشور بود. مبلغ ۷۵ هزار تومانی این عوارض توسط مسافرین عازم فرنگ از ابتدای سال ۹۷ به ۲۲۰ هزار تومان و تا ۴۴۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت. در این میان صدای ستاره ها و سلبریتی های اینستاگرامی بلند شد و موجی از اعتراضات فضای مجازی را فرا گرفت. کار بقدری بالا گرفت که برخی از حامیان رئیس جمهور در انتخابات چند ماهه گذشته، اعتراف به اشتباه کردند و از حمایت علنی خود از حسن روحانی پشیمان شدند. آن هم بخاطر افزایش عوارض سفر فرنگ!

بودجه ۹۷ و موضوع افزایش عوارض خروج از کشور بحثی است که باید به آن پرداخت، اما در این مطلب مواردی را پیرامون رفتار ناشیانه ستاره ها و اعتراض آنان به ذهنم می رسد که به عرض می رسانم:
۱- در میان بودجه اعلامی در سال ۹۷ موارد دیگری هم بود که شامل افزایش شده است، بعنوان نمونه بنزین، ستاره های محترم چرا به گرانی های دیگر اشارتی نداشتند و فقط به عوارض خروج از کشور بسنده کردند؟؟ غیر از این است که ایشان و خانواده های محترمشان در طول سال بارها برای استراحت و تفریح راهی دیار خارجه می شوند و  این نگرانی نه از برای ۲۲۰ هزار تومان ، بلکه برای ۴۴۰ هزار تومانی است که از سفر سوم به بعد به ازای هر نفر باید بپردازند ؟؟؟ و اینکه اگر غیر از این مورد که به ضرر شما تمام می شود. اگر موردی بود که عامه جامعه را در نظر می گرفت آیا صدای اعتراضی از سوی شما شنیده می شد؟؟ پس این مورد را نه بنام مردم بلکه دغدغه جیب خودتان می دانیم.
۲-به فرض که افزایش قیمت نادرست است، اما مگر فرق این افراد با دیگر مردم جامعه چیست که صدای اعتراض بلند کرده اند؟ آن هم بصورت گسترده از طرف یک قشر خاص! پرداخت عوارض برای همه است و آنکس که به زیارت هم می رود می پردازد ، حال آنکه آنتالیا و پاریس که جای خود را دارد.البته این دلخوری نه از بابت ۲۲۰ هزار تومان عوارض اولین سفر است، بلکه دوستانی که در سال بیش از چهار بار به خارج از کشور می روند از بابت ۴۴۰ هزار تومان هایی که باید بپردازند ناراحتند!
۳-این چرخش ۳۶۰ درجه ای برخی هنرمندان و ستاره ها در حمایت از روحانی را بسیار ناشیانه می دانم. چرا که خوب نیست فردی که اعتباری در جامعه دارد مدام تغییر جهت دهد. اگر اشتباه کرده اید بدین معنی است که در زمان تبلیغ و حمایت درست تحقیق نکرده اید و حالا که عده ای به واسطه شما رأی داده اند باید پاسخگوی آن عده باشید. ضمن اینکه با این اعترافات، دگربار در انتخابات بعدی کمتر کسی به شما توجه می کند و ارزش حمایت شما معادل صفر است.
۴- دولت دوازدهم حسن روحانی تازه در ابتدای راه است. و هنوز یک سال نشده است. و چگونه کسی که یک نفر را انتخاب کرده و به او اعتماد کرده است در کمتر از ۸ ماه پشیمان می شود ؟؟ برای من خوشایند نیست که یک ستاره و هنرمند جامعه که الگو هم هست آنقدر سطحی نگر بوده باشد که فقط ۸ ماه از انتخاب و حمایتش گذشته اظهار ندامت علنی کند.
۵- همه شما می دانید که حسن روحانی با توجه به مشکلاتی که در گذشته به واسطه عملکرد منفی دولت قبل چه مشکلاتی داشته، چه راهی را تا به امروز سپری کرده و چه مشکلاتی پیش رو دارد.و با این حال اغلب کارشناسان و مردم با وجود همه مشکلاتی که خواسته و ناخواسته در کشور وجود دارد از عملکرد وی راضی هستند وگرنه تنها اعلام حمایت چند تن از هنرمندان و ستاره ها باعت به وجود آمدن رای ۲۴ میلیونی نمی شد.
۶- بیشتر از هر فرد عادی در جامعه هنرمندان و اهالی فرهنگ و اقتصاد می دانند که اولا گزینه ی بهتری بجز حسن روحانی وجود نداشت و در ثانی عدم حمایت و کمک به روحانی باعث بوجود آمدن پدیده ای شبه احمدی نژاد و شاید بد تر از وی می شد. فضای باز امروز و بهتر شدن اوضاع و مناسبات ایران همه ثمره تلاش های حسن روحانی است و نادیده گرفتن وی نتنها انصاف نیست بلکه جفا در حق مسئولین کشور است.
۷- اعتراض و انتقاد در هر شرایطی رواست.حق است و باید پیگیر حقوق شهروندی خود بود. اما اینکه مقطعی و در پی یک جریان انتقاد کنیم هم کار پسندیده ای نیست.این روزها احمدی نژاد هم برای خود یک منتقد حرفه ای شده است. اما کسی باورش نمی کند. می دانید چرا؟؟ به دلیل اینکه منافع خود و دوستانش را در خطر می بیند. وگرنه برای او مردم و کشور درصدی هم ارزش ندارند. از اینرو این شیوه  اعتراض و یا انتقاد این دوستان عزیز را هم جایز نمی دانم. چرا که این نوع نقد بیشتر به تخریب شبیه است.آنهم در آغاز کار دولت !
با احترام به تمامی منتقدین ، فرهیختگان ، هنرمندان و …. باید این نکته را یاداور شوم که مدیریت کشوری با این همه مشکل و سیاست های ناکارآمد در گذشته، بسیار کار سخت و زمان بری است. از طرفی هم می دانیم که دولت برای بهتر شدن اوضاع در تلاش است. پس بهتر است بجای سنگ اندازی و انتقاد یک جانبه ، همانند آنچه که بواسطه حضور مردم و هنرمندان در کنار هم برای کمک به مردم کرمانشاه رقم خورد، با دولت و مسئولین همکاری کنیم و با هم برای بهتر شدن شرایط جامعه تلاش کنیم. نا امیدی و طرد کردن دولت نتنها دردی را دوا نمی کند، بلکه بواسطه نارضایتی ها و القاء نا امیدی به جامعه ، شرایط را برای قدرت گرفتن تفکرهای شبه احمدی نژادی فراهم می کند.
مهدی سوری
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.