“رسانه بد” نمی تواند “خبر خوب” تولید کند!

یک رسانه می تواند با نوع تیتر و  خبری که منتشر می کند در جامعه آرامش روانی ایجاد کند. و در مقابل هم می تواند با اخباری که با قصد و نیت بد منتشر می کند، امنیت و آرامش جامعه را به مخاطره انداخته و جامعه را ملتهب کند. تصمیم با رسانه است که بخواهد […]

یک رسانه می تواند با نوع تیتر و  خبری که منتشر می کند در جامعه آرامش روانی ایجاد کند. و در مقابل هم می تواند با اخباری که با قصد و نیت بد منتشر می کند، امنیت و آرامش جامعه را به مخاطره انداخته و جامعه را ملتهب کند. تصمیم با رسانه است که بخواهد خبر خوب تولید کند یا خبر بد!

پایگاه خبری رسانشر- شبنم حاجی اسفندیاری: یکی از دغدغه هایی که ما از ابتدای راه اندازی پایگاه خبری تحلیلی رسانشر داشتیم این بود که متاسفانه اخبار و رویدادها در ایران دستمایه وابستگی های حزبی و جناحی می شوند و کمتر رسانه ایست که مستقل و بدون جهت گیری اخبار را بازتاب دهد. شاید رسانه های زیادی وجود داشته باشد که مدعی استقلال و عدم تاثیر پذیری هستند. اما به هر حال به جهت وابستگی مالی، وابستگی به منابع خبر و یا حمایت برخی از تفکرات،  آنان را از استقلال خارج کرده و مطالبشان جهت پیدا می کند. موضوع دیگری که رواج پیدا کرده است کپی، پیست کردن مطالب است. اغلب رسانه ها بدون اینکه خبرها را بررسی و نوع تفکر و جهت گیری نگارنده آن را مورد سنجش قرار دهند، اقدام به انتشار مطالب می کنند. در صورتیکه ممکن است مقاله یا یادداشتی غلط و به ناحق باشد. اینگونه رسانه ها اغلب اخبار را از چند منبع و خبرگزاری به جهت عقب نماندن از سایر رسانه ها و بروز بودن کپی پیست کرده و این بنظر نمی رسد حرفه ای باشد!

طی روزهای گذشته خبری توسط یکی از خبرگزاری های رسمی کشور منتشر گردید که حاکی از رقصیدن چند زن در مقابل مردان در همایش بزرگداشت روز زن در برج میلاد بود. و اتفاقاً برگزاری این مراسم توسط شهرداری تهران و حضور شهردار تهران موضوع مهم این خبر بود که چنین ابتذالی آن هم در یک کشور اسلامی رخ داده است. متن خبر این است “انتشار ویدئویی در فضای مجازی از جشن ابتذال در برج میلاد تهران همراه با رقاصی زنان درحضور آقایان که گفته میشود شهرداری تهران برگزارکننده آن است” این فیلم کوتاه که گفته شده توسط یکی از کارمندان شهرداری تهران گرفته شده است، از نمایی دور گرفته شده و ثانیاً رقصندگان این فیلم کاملا شطرنجی شده بودند. بطوریکه در نگاه اول، رقصندگان زنان بزرگ سال و بالغ به نظر می رسیدند. از همین روی  این ویدئو اعتراض و خشم خیلی از افراد جامعه را برانگیخت. اما چند ساعت بعد اصل این فیلم و بدون سانسور و افکت گذاری منتشر شد و مشخص شد رقصندگان این برنامه، دختر خانوم های زیر ۹ سال بوده اند و همین امر قصد و غرض این رسانه را آشکار کرد که بیشتر از اینکه دغدغه فرهنگی و مذهبی داشته باشند، اغراض سیاسی و تخریبی دارند.! چرا که با آن تیتر و نحوه انتشار ، قطعاً موجی از اعتراضات گروهها و افراد مختلف جامعه را همراه خواهد داشت و این اتفاق مایه تاسف خواهد بود. چرایی این رفتار غیر منصفانه و غیر حرفه ای از طرف این رسانه  را من و شما به خوبی می دانیم. این اولین و تنها خبری نیست که در این خبرگزاری به این صورت منتشر می شود و قطعاً آخرین آن نیز نخواهد بود. مسلماً همه ما نسبت به مسائل اعتقادی و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی حساسیت داریم و همانطور هم که نجفی شهردار تهران بعد تر گفت ، “اعتراض به این مراسم وارد است” و برگزارکنندگان این برنامه با هر هدف و ایده ای در این کار خطا کرده اند. و مسلما باید از هرچیزی که طبق قوانین کشور و شرع ممنوع است جلوگیری شود.   اما این را هم که بخواهیم از آب گل آلود ماهی بگیریم و با افشای ماجرای رقیصدن چند دختر بچه تسویه حساب سیاسی کنیم کار حرفه ایی بشمار نمی رود.

 

رسانه ها آن هم در دورانی که ارتباطات به این شکل گسترش یافته و فضای مجازی رونق فراوانی دارد، تاثیر بسزایی در جامعه دارند. یک رسانه می تواند با نوع خبری که منتشر می کند آرامش را در جامعه به وجود آورد و حتی می تواند جامعه را ملتهب، نا آرام و حتی به ناهنجاری سوق دهد. مسلماً رسانه ای که ماحصل خبرها و مطالب آن کذب، بدور از واقعیت و دستکاری شده باشد. رسانه ی خوبی نیست. رسانه یا خبرگزاری که در جهت منافع حامیان مالی ، تفکر و منافع حزبی از اخبار در جهت تخریب و ایجاد جَوّ بی اعتمادی استفاده می کند رسانه ی بدی است. هرچند در دراز مدت اینگونه رسانه ها مخاطبان خود را بابت دروغ هایی که گفته اند، و خبرهایی که مغرضانه منتشر کرده اند از دست می دهند. اما مسئولین و ناظران مطبوعاتی موظفند با رسانه های زرد، دروغ پرداز و حاشیه ساز برخورد کنند. به عقیده من کسی می تواند بانی تولید محتوا و خبر خوب باشد که دست کم خودش از تولید خبر بودار و جهت دار جلوگیری کرده باشد. رسانه بد نمی تواند خبر خوب تولید کند!

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.